dinsdag 6 mei 2008

Tweewording

De firma Solblank, dochteronderneming van Gestamp, last op maat gesneden maar verder onbewerkte auto-onderdelen aan elkaar. Dit heet blank welding en gebeurt met behulp van laser. De platen worden vervolgens bij Gestamp in de gewenste vorm geslagen. Vandaar die namen. Solblank is gevestigd in de zuidelijke punt van een industrieterrein langs de rivier de Llobregat, op twintig kilometer van Barcelona. Even verderop ligt het complex van Seat, alles bij elkaar zo groot als een aardige provinciestad. In zijn onschuld veronderstelde de ondergrondse reiziger dat Solblank in overgrote hoofdzaak aan Seat zou leveren. Grote afnemer vlakbij, nietwaar, iedere behoefte creƫert zijn eigen aanbod. Dat is dus helemaal niet waar, of misschien moet ik zeggen allang niet meer waar. Van over de hele wereld komen opdrachten binnen bij Solblank en uit de hele wereld worden platte plaatjes metaal aangevoerd om aan elkaar gelast te worden. Soms gaat het om honderdduizend stuks, soms om een paar honderd voor een prototype. Meestal vindt het vervoer per vrachtauto of schip plaats, als er haast bij is wordt het vliegtuig genomen. De eenwording is een logisch gevolg van de voortschrijdende technische mogelijkheden, dat begrijpt de onverhoedse reiziger ook wel, maar wat hem steeds weer blijft verbazen is dat afstand en transport geen enkele ontmoedigende rol lijken te spelen in besluitvormingsprocessen. Hoe kan een bedrijf waarvan er wereldwijd tientallen bestaan die allemaal hetzelfde product leveren volgens verplicht gestandaardiseerde kwaliteit, klanten in Zuid-Afrika en Braziliƫ hebben? Krijgt het bedrijfsleven soms gratis brandstof verstrekt?

Geen opmerkingen: