vrijdag 21 september 2007

Links en rechts zoenen

Ieder land kust op zijn eigen manier en die is dan nog aan mode onderhevig ook. Ik herinner mij hoe in Amsterdam het drie keer zoenen opeens was vervangen door een keer vol op de mond. Dat bleek een kortdurende gril. Hier doen we het twee keer, waarbij we rechts beginnen. Dus het hoofd naar links buigen en de rechterwang zoenen. Daarbij laten de mannen zich net als overal de kans niet ontnemen om hun lippen op zo’n heerlijk zachte vrouwenwang te drukken, terwijl de vrouwen liever de lucht kussen. Wel opmerkelijk is de gewoonte om de vrienden van mensen met wie je op voet van kussen verkeert ook maar meteen een zoen te geven. De kussers van mijn kussers zijn mijn kussers, zogezegd. Zo heb ik al een paar keer iemand een zoen gegeven die ik nooit eerder had gezien en sindsdien ook nooit meer ben tegengekomen. Wat zal ik doen als ik zo’n persoon in de metro zie staan? Erop af lopen en om de hals vallen? Of toch maar koudbloedige distantie bewaren? Op zulke momenten is het handig een krant of boek bij je te hebben.

Geen opmerkingen: