maandag 14 juli 2008

Tijdgenoten

Al doende leert de ondergrondse reiziger, niet alleen van de inspanning maar ook van de omgeving. Het verblijf in een toeleveringsfabriek van de automobielindustrie heeft hem nieuwe inzichten over deze bedrijfstak opgeleverd. Dat auto’s steeds meer op elkaar lijken had de reiziger met eigen ogen al vastgesteld. Sinds de Eend en haar tijdgenoten uit het straatbeeld zijn verdwenen en hij de laatst overgebleven exemplaren als oude vrienden is gaan leren kennen, heeft het verkeer fors aan charme ingeboet. De reiziger zag een tijdje terug een volledig van sierstrips en merktekens ontdaan stadsautootje voor zich op de snelweg rijden en hoewel het al een oudje was, duurde het even vóór hij er een Seat Ibiza in herkende. Wat heb je hier anders, tenslotte? Het logo vertelt je welk merk je ziet en in één moeite door of je het mooi of lelijk mag vinden. De reiziger weet nu ook waarom alles op elkaar lijkt. Ten eerste omdat er nog maar vijf autofabrikanten zijn die meerdere onderling concurrerende merken leveren en ten tweede omdat deze fabrikanten met elkaar hebben afgesproken de prijs van hun modellen constant te houden. Lopen de materiaalkosten op, dan dienen de productiekosten naar beneden te gaan en dat gaat het best door auto’s steeds simpeler te maken. Het gevolg is dat tegenwoordig iedereen in een Ford rondrijdt. Het heet misschien anders, maar het is het niet. Omdat de kosten voorlopig blijven stijgen en naar verwachting zelfs versneld toenemen, zet ook de trend naar eenvormige vormeloosheid krachtig door. Denk overigens niet dat daarmee het werk van de ontwerpers eenvoudiger is geworden. Het vraagt diepe denkkracht om een inwisselbare aardappel het aura van exclusiviteit mee te geven waarop ze verkocht worden. Dit bericht heeft op de foto na weinig met Barcelona te maken, maar ja, ook Barcelona is een stad ergens ter wereld, een in toenemende mate inwisselbare woon-en-werk-unit op planeet Aarde, een sferische bol waarvan er in het heelal miljarden, om niet te zeggen oneindig veel, zijn. Vive la différence.

Geen opmerkingen: